Hallongrottor

Jag har bakat kakor! Hallongrottor närmare bestämt. Å vad det luktar gott av bak!

Receptet är från min morfar som var bagare.

5 hg rumstempererat smör
3 dl socker
1.75 dl snabbmarsanpulver
9 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
hallonsylt

Alla varor utom sylten blandas i en bunke. Degen formas i små kulor som man lägger i småkaksformar. Med fingret trycker man sedan en liten "grotta" i varje kula, som man sedan fyller med hallonsylt. 175 grader i ugnen, tills de ser färdiga ut! :o)


Jag gillar att stoppa kakor och skorpor och dylikt i glasburkar. Det blir förvaring och trevlig dekoration i ett.

kakburk

Bild: Pysselpinglan

Kommentarer
Postat av: Vero

En sån där tjusig burk *pekar på din bild* skulle vara perfekt som gåbortspresent, men det har du kanske redan använt dig av...

Postat av: Paula

Vero: Ja, det är ju en perfekt gåbortpresent. Jag har aldrig använt en kakburk som gåbortpresent, men däremot som julklapp:o)

2006-10-04 @ 12:06:53
URL: http://pysselpinglan.blogg.se
Postat av: angela

ja, det är snyggt. Men hur länge håller sig kakorna? Själv kör jag oftast den lite mindre tjusiga varianten - täta plastburkar i frysen....

2006-10-04 @ 19:14:16
Postat av: Paula

Det är ingen fara hemma hos oss, kakorna går åt ganska fort! :D

2006-10-04 @ 20:04:18
URL: http://pysselpinglan.blogg.se
Postat av: Veronica

Men vad fint! Vilken bra ide!

2006-10-06 @ 08:14:15
URL: http://veramedflera.blogg.se
Postat av: Frida

Nu har jag skrivit ut din morfars recept och ska göra Hallongrottor till vårt 2-årskalas i helgen! Tack!

2006-11-01 @ 10:14:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback